Mindfulness in de keuken

Hoe een goed voornemen om echt mindful te blijven toch uitliep op multitasken.

Dat mindfulness (het met aandacht aanwezig zijn) ook tijden een meditatie retraite niet vanzelf gaat deel ik graag met je in deze blog. Met tot slot uiteraard het recept van deze pannenkoekjes.

Na de wat ongemakkelijke ochtendsessie met begeleide mediatie en lezing startte ik mijn dagelijkse bezigheden met het maken van een uitgebreid ontbijt. Eén van mijn favorieten ontbijtjes: bananen-havermout pannenkoeken!

Met de opdracht nog vers in het geheugen om ook deze dag extra goed te letten op het beoefenen van mindfulness, aandacht voor het huidige moment en alles wat daar in op te merken is, begon ik met het bakken van de pannenkoekjes. 

Helaas was de rusteloosheid nog steeds vol aanwezig in mijn lichaam en hoofd. Ik had een mooi glad beslag gemaakt en de eerste pannenkoek lag al in de pan, toen de gedachte opkwam: 

“Ik kan wel even de afwas doen, lekker het aanrecht schoonmaken, scheelt weer tijd straks.” 

Met het gevaar natuurlijk dat de pannenkoek dan kan aanbranden. Maar wat nog erger was, deze gedachte van multi-tasken zou mij weghalen bij het mindful, met aandacht, bakken van de pannenkoeken. Ik herkende dat ik een afleidende gedachte had en zei tegen mezelf: 

“Nee, je blijft hier bij je pan en je beslag. Je houdt je aandacht bij wat je NU aan het doen bent.”

Oké dan, morrelde de onruststoker in mijn hoofd. 

Ik richt mijn volle aandacht op het inmiddels omdraaien van de pannenkoek. Hopla! Pannenkoek klaar, volgende lepel beslag in de pan. En ja hoor, er komt een nieuwe verleidelijke gedachten in me op: 

“Ik zou nu ook even de koppen in de krant kunnen screenen op mijn telefoon. Even kijken wat er aan nieuws is. En dan houd ik tegelijkertijd een half oog op de pannenkoek. De kans dat ie dan aanbrandt is echt klein.”

Nog net op tijd merk ik op dat er wederom een rusteloze gedachte mijn aandacht weg probeert te halen bij het bakken. En weer zeg ik nee tegen de innerlijke onruststoker. 

Trots dat ik ook deze verleiding heb weten te weerstaan, breng ik mijn aandacht nogmaals terug naar het bereiden van mijn ontbijt.

Ineens valt het me op hoe mooi de pannenkoeken aan het lukken zijn. Zo mooi zijn ze lang niet altijd. Deze gaan echt heel lekker worden. Hmm. Ik verheug me op het eten straks. Eigenlijk zou ik dit wel kunnen delen met mijn vrienden op Facebook. Leuke foto erbij van wat ik aan het doen ben en voor de liefhebbers het recept. Want dit is echt zo’n lekker ontbijt. 

En voordat ik het doorheb zit ik helemaal in een mini fotoshoot. Ik rangschik de ingrediënten, pas het licht aan van de afzuigkap, in gedachten schrijf ik er een verhaal bij. Weg aandacht voor wat ik eigenlijk wilde doen in het hier en nu!

Het hilarisch grappige was dat ik op dat moment niet eens meer door had dat ik eigenlijk heel mindful maar 1 ding zou doen en dat ik toch in de val van afleiding was gestapt. 

Toen ik het eenmaal door had, dat was toen ik de eerste hap van mijn pannenkoek nam, was de lol van het maken van de foto’s, van de non-mindfulness, er gelijk weer af. Voor straf mocht ik mijn verhaal en foto’s niet meer delen op Facebook.

In ieder geval niet deze betreffende ochtend. Nu deel ik het verhaal graag ter inspiratie en misschien wel herkenning als jij ook wel eens moeite hebt met het beoefenen van mindful aanwezig zijn. 

Dit is een anekdote die ik ook met sister Viranani en de groep heb gedeeld. De sister kon er ook om lachen. En de herkenning in de groep was groot. 

Dit is hoe het gaat. Dit is mindfulness in actie! Je doet je best om je aandacht bij één ding te houden. En dat is mooi. Maar soms lukt het gewoon niet en dan is de beoefening het opmerken dat je afgeleid wordt en daar bewust in meegaat. Of dat je dit afdwalen en weer terugkomen opmerkt (ook al duurt dat soms even).

De kunst is om met liefdevolle vriendelijkheid te oefenen in opmerkzaamheid. Leren opmerken hoe de mind spelletjes met je aandacht speelt. 

En voor de mede ontbijt-liefhebbers hierbij het recept: 
Bananen-havermout pannenkoekjes

Wat heb je nodig:

  • 4 eieren
  • 50 gram havermout
  • 2 rijpe bananen
  • een schep eiwitpoeder (sport shake, smaak vanille)
  • een theelepel kaneel (optioneel, maar vind ik erg lekker)

Dit doe je in de blender en mix je tot een egaal en glad beslag.

En dan is het bakken maar! Ik gebruik zelf kokosolie om de pannenkoeken in te bakken. Meestal komen er 4 – 6 pannenkoeken uit het beslag.

Als topping neem ik vaak iets van vers of diepvries fruit. Zoals stukjes ananasas, blauwe bessen of mango of een andere gezellige mix van zomerfruit.